WeConnect Waalre
Hoe ervaren inwoners uit Waalre diensten over glasvezel?

Mireille Meijs

Sinds 2018 aangesloten op glasvezel.

Sinds 2018 zijn we aangesloten op glasvezel en dat bevalt erg goed. De upload- en downloadtijd is lekker snel en de verbinding is erg stabiel, we hebben eigenlijk nooit problemen met de glasvezelverbinding.

De aansluiting op glasvezel verliep ook vlekkeloos. De werkzaamheden zijn alweer even geleden dus ik weet niet meer precies hoe dit allemaal ging, maar dat is natuurlijk ook een goed teken. Het grote voordeel van glasvezel ten opzichte van coax is dat het uploaden zo lekker snel gaat. Dat is fijn omdat we best veel thuiswerken en alle data in de cloud staat.

Fedde Le Grand

Nu ook in het buitengebied aangesloten op glasvezel.

Vanaf maart 2021 zijn we aangesloten op glasvezel. Ik vind het helemaal geweldig want hiervoor moesten we alles via een 4G netwerk doen, dus dat verschil is enorm!

Maar ook als ik het vergelijk met mijn vorige woning waar ik wel vaste aansluiting had, werkt het internet nu snel en zonder enige problemen. De aansluiting was een gezamenlijke actie vanuit de buurt in samenwerking met WeConnect Waalre en de BAM. We zijn hier erg over te spreken. Alle partijen hebben naar elkaars wensen en mogelijkheden geluisterd en hier is vervolgens een haalbaar plan uit gekomen wat ook zo is uitgevoerd. Alles verliep soepel en harmonieus, en dat was een hele fijne ervaring. De grootste voordelen van glasvezel zijn met name de snelheid en de stabiliteit. Tot nu nog geen hapering of vertraging in de verbinding gehad.

Bas van der Kolk

Gaat nu een glasvezelaansluiting nemen.

Toen wij 4 jaar geleden in Waalre kwamen wonen, zat er nog geen glasvezelaansluiting in ons huis en de na-aansluitkosten vond ik toen te hoog. Waarschijnlijk zijn er meer mensen die verhuisd zijn naar Waalre, waarbij de vorige bewoners nog geen glasvezel hadden gekozen. Daarom denk ik dat veel inwoners met deze actie mee gaan doen, en hun huis nu wel gaan voorzien van glasvezel.

Als iedereen meedoet, is het ook goed betaalbaar. De huidige koperaansluiting gaat uiteindelijk verdwijnen, dus het wordt wel noodzakelijk om glasvezel in je huis te laten aansluiten. Als je dat nu niet doet, ben je een dief van je eigen portemonnee.

Ik verwacht met glasvezel een goede, stabiele internetverbinding en keuzevrijheid. Ik stap elk jaar over van provider. Dat is niet iets wat iedereen doet, maar ik vind het wel interessant om te zien hoe elke leverancier zijn pakket levert. Tegen de aansluiting zie ik niet op. Het is zo gepiept en de buis naar ons aansluitpunt ligt er al, dus de aannemer kan de aansluiting makkelijk maken. Er zijn mensen die het niet doen, omdat ze denken dat het veel moeite kost, maar dat is echt niet zo.

Een goede, betrouwbare aansluiting met de beste kwaliteit diensten, dat zijn voor mij wel belangrijke voordelen van glasvezel. Zo wil ik ons digitale alarmsysteem erop aansluiten, en dat moet toch 24/7 werken.

Paul Boekema

Tevreden glasvezelgebruiker sinds 2020.

In december 2020 ben ik aangesloten op glasvezel en daar heb ik lang naar uitgekeken. Mijn internetverbinding was namelijk erg traag en viel soms ook weg. Een hogere snelheid was niet haalbaar in onze situatie vanwege verouderde kabels. Dat was erg vervelend want in coronatijd kwamen mijn studerende kinderen graag thuis om, niet gestoord door de drukte in hun studentenhuis, hun tentamens online te maken. Inmiddels hebben we glasvezel en het internet werkt flitsend. Ik heb wel een wat snellere versie genomen, want ik wilde geen beperkingen meer ervaren.

De aansluiting vanaf de straat naar de meterkast verliep goed en het was fascinerend om te zien hoe een soort torpedo zich schoksgewijs onder de grond naar de meterkast bewoog. De glasvezel die daarmee naar de meterkast werd gebracht, werd door een monteur in de meterkast verbonden met een contactpunt. Later kon ik zo de modem/router verbinden. Ik heb er even op moeten wachten, maar wat ik toen vervelend vond, ben ik nu alweer helemaal vergeten.

Bij ons kwam de coaxkabel niet bij de meterkast het huis binnen, maar aan een andere kant van het huis. Wanneer ik dus volledig gebruik wilde maken van glasvezel, dan moest dat voor het tv-signaal anders ingericht worden. Gelukkig had ik jaren geleden al een UTP-kabel van de meterkast naar de tv in de woonkamer laten leggen, dat pakte nu dus mooi uit. Voor mij is de betrouwbaarheid en de snelheid van het internet enorm verbeterd en daar zijn we allemaal tevreden mee. Het is van een ‘houtje-touwtje’ voorziening naar een zorgeloze faciliteit gegaan.

Duin en Ven

Meer dan 99% van de buurtbewoners heeft meegedaan.

In 2020 heeft de buurtvereniging van de wijk Duin en Ven de handen ineen geslagen om bewoners aan te moedigen om glasvezel aan te laten leggen. Niet alleen door ze op de voordelen van glasvezel te wijzen, maar ook door ze erop te attenderen dat het voor iedereen goedkoper zou worden als de hele wijk mee zou doen. Daarvoor heeft de buurtvereniging e-mails met uitgebreide informatie gestuurd en is er actief rondgebeld, wat er uiteindelijk toe heeft geleid dat meer dan 99% van de buurtbewoners heeft meegedaan. Slechts 1 perceel van de 120 meldde zich niet aan.  

Om deze actie mogelijk te maken heeft de buurtvereniging eerst contact gezocht met WeConnect Waalre (destijds nog KT Waalre) om een aantal zaken te verduidelijken zodat medebewoners goed geïnformeerd konden worden.

Allereerst werd er stilgestaan bij de kosten en de eigen bijdrage die gevraagd werd. Omdat het in de wijk Duin & Ven om grote percelen gaat of de huizen om andere redenen verder uit elkaar liggen, waren de kosten fors hoger dan bij de aanleg in andere fasen. Er werd om een eigen bijdrage van €1500,- inclusief BTW gevraagd, wat berekend was op basis van een deelname van minimaal 70%. Met WeConnect Waalre werd afgesproken om dat bedrag omlaag te brengen als de deelname in de wijk hoger was. Er werd gewerkt met een staffelkorting en bij een deelname van meer dan 95% zouden de kosten dalen tot €500,- per aansluiting, inclusief BTW.

Dus ook hier gold (net als in fase 1 en 2): hoe meer mensen meedoen, hoe goedkoper het wordt!

Daarnaast werd er ook ingegaan op de voordelen van glasvezel en het feit dat er op termijn niet meer geïnvesteerd zal worden in het coaxnetwerk. Door het toenemen van dataverkeer is de vraag naar voldoende bandbreedte enorm gestegen, zeker nu er veel meer wordt thuisgewerkt en videobellen een vlucht heeft genomen door de Covid-situatie. Glasvezel kan vele malen meer dataverkeer aan, is sneller en stabieler (en daardoor betrouwbaarder want minder storingsgevoelig) en beter voorbereid op de groeiende toekomstige vraag. Bij glasvezel zijn er ook meerdere providers actief: naast Ziggo en KPN zijn er vele andere aanbieders van diensten waar abonnementen afgesloten kunnen worden.

Uiteraard waren er wel wat bewoners met vragen. Vooral oudere bewoners vroegen zich af of het ‘nog wel de moeite was’. Zij zijn er op gewezen dat ze door de aanleg van glasvezel mogelijk langer in hun eigen woning kunnen blijven als er medische zorg op afstand geleverd kan worden. Dat vonden ze eigenlijk allemaal een overtuigend argument, naast solidariteit met de buurt: als de hele buurt meedoet om de kosten omlaag te brengen, wil ik niet achter blijven. Tot slot was ook de gedachte dat je huis met glasvezel meer waard is voor mensen belangrijk.

Meld je aan voor een voordelige glasvezelaansluiting.

Ja, ik wil glasvezel!